Køkken, kost og sundhed

Sundhed er vigtigt på Silkeborg Efterskole, og derfor er vi en efterskole med sund kost og motion.

Vi mener, at eleverne på skolen bedre sikres et sundt liv, hvis vi hjælper dem med at lære de gode vaner om sund kost og motion, mens de nyder deres ophold på efterskolen.

Du kommer med i køkkenet

Eleverne er i køkkenet 2 uger på et skoleår. Her indgår de i køkkenteam på 9 elever i samarbejde med køkkenpersonalet.

Vi serverer altid sund kost, som tilberedes af eleverne med hjælp fra køkkenpersonalet.

Således bliver eleverne mere bevidste om den sunde kost, og derudover får de et godt kendskab til den. Det er vores opfattelse, at eleverne lærer meget og samtidig har det sjovt, når de laver mad.

Se mere om Silkeborg Efterskoles kostpolitik.

I køkkenugen er eleverne bl.a. med til at planlægge madplanen for ugen, at producere al mad til ugen, at få indblik i og forståelse for valg af råvarer, at få kendskab til processerne i madlavningen samt at rydde op, vaske op og gøre rent.

Kost og sundhed på skoleskemaet

Som en del af det at være i køkkenet har du faget, vi kalder Kost/Sundhed.

I faget arbejder vi med sundhedsbegrebet i bred forstand, dog med særligt vægt på det fysiologiske. Typiske emner kunne være: Ernæring, kostråd, madspild, klimamad, råvarekendskab, sæson.

Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem teori og praksis. Vi har en meget eksperimenterende tilgang til det praktiske arbejde - vi arbejder ud fra: “Hvad sker der mon hvis…” princippet.

I Kost/Sundhed bliver du klogere på kulhydrater, proteiner, fedtsyre, anatomi, fysiologi, smag, konsistens og stifter bekendtskab med forskellige madlavningsteknikker.

Mød os i køkkenet

Bernhard Schöttel