Et år væk hjemmefra

At sende sit unge menneske på efterskole er en stor beslutning, både for den unge selv men i høj grad også for forældrene. Det er en fantastisk mulighed for at give sit barn en unik skoleoplevelse, og måske en ny start på ungdomslivet. Vi er ydmyge omkring den tillid I giver til os, når vi tager over i dagligdagen på både undervisning men i lige så høj grad på den menneskelige dannelse.

På Silkeborg Efterskole giver vi de unge muligheder for at udvikle sig både fagligt og personligt i trygge rammer væk fra hverdagens trummerum. Vi tilbyder en anderledes undervisningsform, hvor der er fokus på de unges trivsel og læring på tværs af fagene. De unge får mulighed for at finde sine interesser og styrke sine faglige kompetencer på en anderledes og spændende måde.

Visionen i hverdagen

Vi er en grundtvigsk skole med vores værdier  solidt forankret i almen oplysning, levende undervisning, livsglæde og fællesskab. Vi lægger vægt på selvværd, ansvarlighed, tolerance og faglige kundskaber. Vi har en vision om at skabe EN skole, hvor alle trives og udvikles.

Vi giver de unge viden om og skaber dialog om emner som etik, kultur, ansvar og demokrati gennem undervisning, fællesaftener og anekdoter. Der tages emner op som skolens regelsæt, politik og samfundets udfordringer.

Fællesaftener på Silkeborg Efterskole kan indeholde viden om uddannelsesvalg, nødhjælpsarbejde og en fællesskabsaften i svømmehallen. Anekdoter er fortællinger for de unge om samfundet og livet.

På Silkeborg Efterskole står nærvær højt på dagsordenen. Vi er tæt på de unge i hverdagen, når de skal støttes, skubbes og vejledes i den personlige udvikling.

Efter et ophold er eleverne mere modne, tolerante og selvstændige, end da de gik de første usikre og nysgerrige skridt ind gennem hoveddøren.

I spisesalen på skolen står der ”Det vigtigste er at lykkes som menneske” – det var ord som Grundtvig sagde, og som vi også siger til de unge mennesker hver dag.

Praktiske oplysninger

En efterskole er en privat skole, og derfor skal der betales skolepenge for at være elev. Læs mere omkring økonomi og støttemuligheder HER