Fodboldefterskole for drenge

Brænder du for fodbold, og vil du gerne blive dygtigere til fodbold?

Der er plads til alle på vores fodboldefterskole, men vi har en målrettet træningskultur og vi træner tre gange om ugen i skoletiden, på kunstbanerne lige ved siden af efterskolen.

Træningerne er planlagt ud fra fodboldfaglige temaer, med udvikling i fokus.

Fodboldlinjen er for alle som har lyst til at blive dygtigere til fodbold - uanset hvilket niveau de begynder på.

Fodboldværdier

På SES elsker vi fodbold, og vi er af den klare overbevisning, at relationerne mellem spillerne  er aldeles afgørende for hvor dygtige spillerne kan blive som hold og individer.

De værdier, vi dyrker som fodboldefterskole, om fællesskab og livsduelighed, skal bringes helt ind på banen. Igennem fodboldspillet udvikler vi ikke blot spillere, men hele mennesker. Alle bidrager til gode træninger og alle er forpligtede som mennesker - uanset talentets størrelse.

Selv om vi træner seriøst, foregår det i en anerkendende og afslappet omgangstone, hvor der også er plads til fjollede bemærkninger og sjov.

Ind imellem tager vi fat på fodboldfaglige emner, der rækker ud over spillet på banen; dommergerningen, tilskuerrollen, professionalisme og skadesforebyggelse.

Vi afholder individuelle samtaler med hver spiller. Samtalerne er fremadrettede og tager udgangspunkt i spillerens egne ambitioner og selvvurdering.

Fodboldtræningen

Vores træninger varer 1½ time - effektivt. Vi følger en nedskrevet plan lavet ud fra periodens tema. Der er 2-3 trænere til stede. Der vil være træninger hvor der også er positionsspecifik træning, herunder et tilbud til målmænd.

Vi har en målrettet træningskultur på fodboldefterskolen, og der undervises i indhold fra Silkeborg IF’s træningsmanual, som indebærer udvikling inden for temaerne: Opbygningsspil, gennembrudsspil, afslutningsspil, erobringsspil, omstillingsspil, forsvarsspil.

Fodboldlinjen har et tæt samarbejde med Silkeborg IF. Hver uge vil skolens spillere møde en elitetræner fra SIF, som deltager i træningen. Er man et interessant emne til SIFs eliteafdeling, så vil man uundgåeligt blive set.

Målmænd deltager i langt de fleste øvelser på lige fod med markspillerne - vi vil gerne udvikle målmænd, der også kan spille med fødderne. Derudover laves der aftale med en uddannet målmandstræner, der laver 15 timers særskilt målmandstræning.

…endnu mere fodbold på vores fodboldefterskole

Vi har én trup af spillere, men vi tilmelder os to rækker i skolefodbold, så der er kamptid på passende niveau til alle spillere. Vi spiller kampe fra september og frem til midten af foråret. I kampene er vi tro mod vores spillestil, og selv om vi gerne (og ofte) vinder, er det udviklingen der er i fokus.

Men der er mulighed for mere. Mange af vores fodboldspillere træner to gange om ugen i Silkeborg IF og spiller med i en JBU-turnering. Klubben har gerne en trup udelukkende af vores efterskoleelever, der sammen træner på de samme kunstbaner ved skolen.

Mød lærerne på linjen

Brian Andersen

Fodboldtræner

Jacob Keller Rosenlund

Fodboldtræner

4 hurtige om fodboldlinjen

Hvordan kan man passe sin sport og skole på samme tid?
Vi gør alt for at skole og sport går op i en højere enhed for dig - men vi forventer at du prioriterer skole og sport i nævnte rækkefølge. Du deltager selvfølgelig i fællestimer og fællesaktiviteter, og du passer din træning.
Hvor ofte træner man?
Du får træning 3 gange om ugen á 1½ time
Kan man komme til at spille kamp?
Når du spiller på fodboldlinjen, kommer du både til at træne og spille kamp. Som en anerkendt fodboldefterskole vil vi gerne være de bedste, og derfor deltager vi i efterskolernes fodboldturnering for at måle os med andre ambitiøse hold.
Kan man også spille fodbold i fritiden?
Spiller du fodbold på eliteplan, eller er du bidt af den særlige stemning i fodboldklubben? Der er mulighed for at spille fodbold i klub. Vi skal nok hjælpe dig med at formidle kontakten til klubben